تکنیکهای موفقیت3
تاريخ : یک شنبه 31 فروردين 1388برچسب:, | 10:55 | نویسنده : روانشناس

جلسه سوم/توانایی های مغز و ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه

در این جلسه میخواهیم کمی پیرامون مغز و ذهنمان صحبت کنیم.

مغز انسان قابلیتهای خارق العاده ای دارد،به طور که از آن به"پیچیده ترین رایانه جهان"یاد میشود.

جالب است بدانید کار یک ثانیه ی مغز انسان برابراست با صد سال کار یک سوپر کامپیوتر که میتواند 4 میلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

بااین تعاریف نابغه کسی است که تنها از 15 درصد ظرفیت مغز خود استفاده می کند،چنانچه ماتنها از نیمی از ظرفیت مغز خود استفاده کنیم میتوانیم در چندین رشته ی دانشگاهی دکترا بگیریم و به چند زبان زنده ی دنیا مسلط شویم.

میتوان گفت دلیل اصلی عدم بهره گیری درست از ظرفیت مغزی،انسانهایی دور و برما هستند،کسانی که با سخن گفتن از ناتوانی ها و کمبودها ،خلاقیت و امید را از ما میگیرند.

در این جلسه تلاش میکنیم ،ضمن آشنایی با مغز راههای بهتر استفاده کردن از این ذخیره ی فوق العاده و عظیم خدادادی را بیاموزیم.

مغز انسان به دو صورت تقسیم بندی میشود:

1)تقسیم به نیم کره ی چپ وراست:با توجه به عدم ارتباط بحث با این موضوع ،تنها به گفتن این جمله بسنده میکنیم که

نیم کره ی چپ کارهای تحلیلی و قیاسی حرف زدن را بر عهده دارد و نیم کره ی راست با تجسم فضایی ،قوه تحلیل و هنر ارتباط دارد.

2)تقسیم به نیم کره ی بالا و پایین:فرامین فعالیت های ارادی در نیمه ی بالای مغز و در ضمیر خودآگاه،و فرامین امور غیر ارادی در نیمه پایین مغز ودر ضمیر ناخودآگاه صورت میپذیرد.

کارهای ارادی مثل زمانی که خودمان رابادمیزنیم،رانندگی میکنیم،آشپزی میکنیم،راه میرویم و تصمیم میگیریم.این اعمال مربوط به بخش خودآگاه ذهن است که شامل نیمه بالای مغز است.

کارهای غیر ارادی مثل ضربان قلب،هضم غذا،عمل جریان خون این قبیل اعمال مربوط به نیمه پایین مغز است و نمیتوان در آن دخل و تصرف کرد واین همان ناخودآگاه ذهن است.

اما به راستی چه تفاوتی بین خود آگاه و ناخودآگاه ذهن است؟

در قرآن با توجه به آیه 31سوره بقره و آیه 53سوره اسرا درمیابیم،ضمیر ناخودآگاه انسان همه کلمات را به دقت خارق العاده ای شناخته و به محض شنیدن یک وازه معنی دار،چه مثبت  و چه منفی ، آن را مورد تجزیه و تحلیل قار داده و با تکرار مکرر،آن را بزرگ میکند و ما تازه به این موضوع و حقیقت رسیده ایم که دین چه گفته؟ و منظور از آیات الهی چیست؟ و اینکه چرا در اسلام تاکید بر تکرار اذکار گشته ؟ برای مثال چرا در روز دوشنبه 100 بار یاقاضی الحاجات میگوییم؟

تمام این رموز درآیات قرآن کریم و بیانات رسول اکرم و امامان ودین اسلام موجود است،در حالی که دانشمندان در دانشگاه هاروارد و استنفورد ،تازه به این نتیجه رسیده اند که رمز موفقیت در تکرار است،امروزه دانشمندان معتقدند که نبوغ اکتسابی است و 95 درصد از انسانها میتوانند در یک زمینه خاص نابغه شده و به نبوغ برسند، و کلید دستیابی به آن فقط و فقط در سایه تکرار است.

جادارد برای تکمیل بحث مربوط به مغز،چهارقانون کلیدی مغز را نیز بیان کنیم:

 

قانون1-هر عملی که بصورت عادت و تکرار درآید کنترل عصبی آن عمل از بالای مغز یعنی ضمیر خودآگاه به پایین یعنی ضمیر ناخودآگاه میرود.به عبارت دیگر با تکرار یک عمل ارادی،آن عمل تبدیل به یک عمل غیر ارادی میشود مثل تایپ کردن...

قانون2-هر پیامی که به مغز خطور میکند یا گفته میشود در ضمیر ناخودآگاه تاثیر میگذارد و چنانچه تکرار شود، اثر آن چندین برابر خواهد بود.روزانه 5 هزار اندیشه از مغز ما عبور میکند و متاسفانه اکثر این اندیشه ها منفی است.

بنابراین باید بسیار مراقب وازه هایی که به کار میبریم،می سیقی هایی که گوش میدهیم،حرفهای اطرافیانمان و ... باشیم،چرا که همه ی وازه ها از نظر ضمیر ناخودآگاه بار معنایی مثبت یا منفی دارند.

مثلا وقتی میگوییم:من بدبختم،ضمیر ناخودآگاه این ورودی را پذیرفته و تکرار میکند.

قانون3-گاهی ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در زمینه ای باهم در تعارض قرار میگیرند مثل زمانی که میخواهید از پلی معلق عبور کنید. ناخودآگاه به شما میگوید نرو ،دست و پا چلفتی و خودآگاه میگوید،برو..

قانون4-هرگاه ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه در انجام امری باهم به توافق برسند توانشان در هم ضرب میشود و توانایی فرد در انجام یک رفتار چندین برابر میشود

 

منتظر جلسه ی چهارم باشید با موضوع"عبارات تاکیدی و نفوذ به ضمیر ناخودآگاه"

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: